Cesta do Mongolska
   Do Mongolska jsme cestovali po předchozí návštěvě hor Altaje, takže o cestě do Novosibirska se dočtete v odkazu o Altaji. Já tedy začnu cestou z Novosibirska dále na východ. Na nádraží kupujeme lísky do Irkutska (600 rublů, plackarta) a třetí den ráno jsme ve městě na Angaře. Plánujeme menší oraz na březích Bajkalu spojený s regenerací po lezení na horách. Z Irkutska si kupujeme jednoduchou jízdenku za 24 rublů električkou do Sljuďanky. Odtud jedeme dalším vlakem do Vydrina, kde jdeme k břehům Bajkalu a zde se válíme další dva dny. Jelikož nám počasí přálo a Slunce nepřetržitě svítilo, tak jsme se pěkně opálili krásně zaplavali a odpočinuli. Do Ulan-Ude pokračujeme přes městečko Mysovaja (Babuškin). V Ula-Ude si kupujeme lístky do pohraniční stanice Nauški za 84 rublů. Ještě předtím však navštivujeme budhistický klášter v Ivolginsku, který rozhodně stojí za povšimnutí. Vlak na hranice jede přes noc, takže ráno zjišťujeme jak dál. Vlak do Suchbátaru stojí neuvěřitelných 280 rublů (20 km)! Zkoušíme přechod pro motoristy v Kjachtě, kde nám ale je sděleno, že je pouze pro Rusy a Mongoly. podle nových informací se to již změnilo a autobusy do Mongolska jezdí pravidelně z Ulan-Ude. Vracíme se tedy do Nauški a jedeme vlakem do Suchbátaru. Denní příděl cizinců je tak omezen jen na jeden vagon (víc jich prostě denně nejezdí). V Suchbátaru si "dokupujeme" u průvodčích za 3 USD jízdenky až do Ulanbátaru. Ráno přijíždíme do Ulanbátaru.    Cesta zpět se dá pořídit buďto přímo z UB do Moskvy (asi 100 USD, kupejnyj-jiný nejede) nebo S přestupem v Ulan-Ude. Jízdenka Ulan-Ude - Moskva vyjde na 1024 rublů. Na tomto místě bych rád upozornil na jednu nebezpečnou věc pro ty, kteří si chtějí vyřídit zpáteční tranzitní vízum přes Rusko v Ulanbátaru! Konzul (Michail Gorbulev) je pěkná p..a. Vízum vydá jen ne základě přímé jízdenky Ulanbátar-Moskva a koupené jízdenky Moskva-jiná republika (ne Bělorusko a Ukrajina), či alespoň rezervaci na lístek Moskva-Riga atd. Mnohým lidem tento č...k nadělal nepříjemnosti. I my jsme museli koupit přímou jízdenku, nechat se pojistit ( naše pojištění neznal a uznával jen jakési ruské) a zaplatit 32 USD aby nám bylo vydáno po týdnu (zabavili doklady, pas, takže jsme byli bez "občanství") vízum na 6 dní! Jízdenku jsme poté stornovali a složitě přemýšleli jak za 6 dní projet celou Ruskou federaci. Nakonec jsme to nestihli (o 6 hodin), ale na hranicích jsme se vymluvili, že jsme se nedostali do námi rezervovaného vlaku Moskva-Riga den před tím. Určitě bych Vám ale nepřál prožívat ty nervy.